چرا بر روی فیروزه رگه وجود دارد؟

چرا بر روی فیروزه رگه وجود دارد؟

از جمله سنگ‌های محبوب بین ایرانیان و مردم سراسر دنیا، سنگ فیروزه است که از آن برای تزئین انواع جواهرات کمک می‌گیرند. تاریخ استفاده از سنگ فیروزه در ایران به پیش از میلاد مسیح باز می‌گردد زیرا کتیبه‌های کاخ داریوش نشان می‌دهد که سنگ فیروزه در آن دوران به عنوان سنگ قیمتی استفاده می‌شده و پادشاهان هخامنشی بزرگ دوران مانند کوروش و داریوش این سنگ را به سایر حاکمان هدیه می‌دادند. در مصر باستان هم از سنگ فیروزه برای تزئین وسایل پادشاه و افراد نزدیک وی استفاده می‌شد و محبوبیت زیادی بین اشراف زاده‌ها داشت.

در زمان های قدیم بر این باور بودند که سنگ فیروزه برای سردرد، ناراحتی چشم، تب و نیش حشرات اثر شفابخش داشته و می‌توان برای درمان آن‌ها از سنگ فیروزه یا پودر آن استفاده کرد. همچنین مردم این اعتقاد را داشتند که فیروزه دارای قدرت ماوراء طبیعی بوده و اثر آرام بخشی بر قلب انسان دارد. به طور کلی در طول تاریخ چیزهای زیادی به فیروزه به دلیل رنگ دلربا آن نسبت داده شده است؛ به عنوان مثال برخی این باور را داشتند که مردی که انگشتر فیروزه مردانه می‌پوشد، از اسب نخواهد افتاد و در جنگ هم آسیب نمی‌بیند. در هر صورت فیروزه به دلیل رنگ آبی و خواص منحصربفرد همیشه سنگی به شمار می‌‌رفته که تاثیر مثبتی بر روحیه دارد و امروزه می‌دانیم که این موضوع صحت دارد و فیروزه می‌تواند باعث افزایش اعتمادبنفس افراد شود.

D:\rocket\kaarma\rep\pic\دلیل-وجود-رگه-7.jpg

سنگ فیروزه چه رنگی بوده و دلیل رگه‌های قرار گرفته بر روی سنگ فیروزه چیست؟

در ارزیابی کیفیت فیروزه سه عامل رنگ، تحمل فشار و ماتریس (شجره) نقش دارند. رنگ آبی سنگ فیروزه به قدری منحصربفرد است که یک رنگ مختص به خود دارد؛ احتمالا تا به حال نام آبی فیروزه‌ای را شنیده باشید. بسته به میزان آهن، مس و آلومینیوم موجود در فیروزه رنگ آن بین آبی تا سبز متغیر خواهد بود. عاملی که نقش مستقیم در رنگ سنگ فیروزه ایفا می‌کند، محل شکل گیری سنگ فیروزه است. برخی از سنگ‌های فیروزه به صورت یکدست آبی بوده و برخی از آن‌ها دارای رگه‌های تیره یا طلایی رنگی هستند که زیبایی بیشتر به شکل ظاهری سنگ هدیه می‌دهند.

طرح بیشتر فیروزه‌ها توسط رگه‌های سیاه یا قهوه ای تار عنکبوتی که از سنگ میزبان منشاء می‌گیرند، ایجاد شده و شکل جالب‌تری به سنگ فیروزه می‌بخشند. این رگه‌ها گاهی به صورت نامنظم و گاهی به صورت منظم به وجود می‌آیند که این سنگ‌ها، فیروزه شجری نامیده می‌شوند. هر چه این نقوش زیباتر و منظم تر باشند، سنگ گران‌تر و اگر رگه‌های قرار گرفته بر روی فیروزه نامنظم باشد، ارزش آن در مقایسه با نوع منظم کاهش می‌یابد.

D:\rocket\kaarma\rep\pic\دلیل-وجود-رگه-8.jpg

در ایران معادن فیروزه مختلفی وجود دارد اما تقاضا برای دو معدن بیشتر از سایر نقاط است: فیروزه نیشابور (که گران ترین و بهترین فیروزه دنیا محسوب می‌شود) و فیروزه دامغان (شرق تهران). از آنجایی که یکی از معروف ترین ذخایر فیروزه جهان در نیشابور قرار گرفته است، این استان و به ویژه مرکز آن مشهد، مرکز بین المللی تجارت عمده فیروزه است. فیروزه‌های تراشیده شده در مشهد به نام فیروزه خراسانی معروف بوده و متقاضیان زیادی از کشورهای سراسر دنیا دارد زیرا نه تنها رنگ خاصی دارند بلکه تحمل فشار آن‌ها نسبت به فیروزه‌ کشورهای دیگر بیشتر است. فیروزه علاوه بر شمال شرق ایران، در کرمان و دامغان نیز استخراج می‌گردد.

چنانچه قصد دارید جواهرات فیروزه با بهترین قیمت و کیفیت موجود در بازار را خریداری کنید، می‌توانید سفارش خود را با فروشگاه فیروزه کارما در میان گذارید تا راهنمایی‌های لازم برای خرید خدمت شما ارائه گردد. محصولات ارائه شده در فروشگاه فیروزه کارما توسط سنگ فیروزه نیشابور تزئین شده و رنگ بندی بسیار جذابی خواهند داشت.

منبع:

https://elmsara.com/569-rageh-rooy-firoozeh/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *