علت تیرگی دور چشم و رفع آن

علت تیرگی دور چشم و رفع آن

یکی از مشکلات رایج پوستی، تیرگی یا سیاهی دور چشم است که گاهی اوقات شدت زیادی داشته و می‌تواند آزار دهنده باشد. امکان بروز سیاهی دور چشم در همه افراد وجود دارد اما بیشتر افراد مسن، افرادی که به صورت ژنتیکی دارای لک‌های پوستی هستند و افرادی با پوست تیره‌تر را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در این مقاله به بررسی علت تیرگی دور چشم خواهیم پرداخت.

علت تیرگی دور چشم

تیرگی دور چشم ممکن است به دلایل زیر ایجاد شود:

  • خستگی و کم خوابی: یکی از شایع‌ترین دلایل سیاهی دور چشم، خستگی و کم خوابی است. اگر کمتر از ساعات خواب مورد نیاز بدن استراحت کنید، عروق خونی زیر پوست ظاهر شده و به مرور زمان اطراف چشم تیره‌تر از سایر نقاط صورت می‌شود.
خستگی و کم خوابی
خستگی و کم خوابی
  • افزایش سن: همانطور که اشاره شد، افراد مسن از جمله اشخاصی هستند که خطر ایجاد سیاهی دور چشم در آن‌ها بیشتر است. هر چه سن انسان بیشتر می‌شود، پوست او نازک‌تر شده و کلاژن مورد نیاز برای ترمیم پوستی کاهش می‌یابد که نتیجه آن ایجاد تیرگی‌های دور چشم است.
  • خستگی چشم: در صورتی که برای مدت زمانی طولانی به کامپیوتر یا تلویزیون نگاه کرده و به چشم خود استراحت ندهید، امکان ایجاد سیاهی دور چشم بیشتر می‌شود. بهتر است هر یک ساعت یکبار به چشمان خود استراحت دهید تا دچار خستگی چشم نشوید.
  • مصرف کم آب: یکی از شایع‌ترین علل سیاهی دور چشم، کم آبی بدن است. در صورت کاهش آب بدن، چشم‌ها به استخوان اصلی نزدیک شده و پوست زیر چشم تیره‌تر از همیشه بنظر می‌رسند.
  • نور خورشید: در صورتی که برای مدت زمان طولانی در معرض تابش شدید نور خورشید قرار بگیرید، احتمال بروز تیرگی دور چشم افزایش می‌یابد. در حقیقت پوست در صورت برخورد با نور آفتاب، ملانین تولید می‌کند که همان رنگدانه‌های پوستی است و احتمال ایجاد سیاهی دور چشم را افزایش می‌دهد.
نور خورشید
نور خورشید
  • ژنتیک: نمی‌توان اثر عوامل ژنتیکی در ایجاد لک‌های تیره اطراف چشم را نادیده گرفت. برخی از افراد در سنین نوجوانی یا جوانی اثار از سیاهی دور چشم می‌بیند که با گذشت زمان بهبود پیدا می‌کنند.
  • آلرژی: علائمی مانند خارش یا قرمزی که به دلیل آلرژی ایجاد می‌شوند، می‌توانند دلیل اصلی سیاهی دور چشم باشند.

درمان سیاهی دور چشم

برای برطرف کردن تیرگی دور چشم می‌توانید از روش‌های زیر کمک بگیرید:

  • خواب کافی: برای برطرف کردن سیاهی دور چشم و کمک به حفظ سلامت بدن، خوب بخوابید. در بهترین حالت باید 7 الی 8 ساعت خواب داشته باشید تا پوست دچار رنگ پریدگی نشود.
خواب کافی
خواب کافی
  • کمپرس سرد: برای رفع سیاهی دور چشم، می‌توانید چند تکه یخ را داخل یک پارچه تمیز قرار دهید و آن‌ها را برای 20 دقیقه بر روی چشم خود بگذارید. در صورتی که تمایلی به استفاده از یخ ندارید، می‌توانید پارچه‌ای تمیز را با آب سرد شسته و آن را بر روی چشمان خود قرار دهید.
  • چای کیسه‌ای: چای کیسه‌ای دارای کافئین بوده و خاصیت آنتی اکسیدانی دارد، در نتیجه می‌تواند گزینه خوبی برای برطرف کردن سیاهی دور چشم باشد. برای استفاده از این روش درمانی دو چای کیسه‌ای ( سبز یا سیاه) را برای پنج دقیقه در آب گرم قرار دهید؛ پس از آن برای 20 دقیقه چای کیسه‌ای را داخل یخچال قرار داده و منتظر بمانید تا سرد شوند. چای را از یخچال خارج کرده و برای 20 دقیقه بر روی دو چشم قرار دهید. بهتر است پس از اتمام این مدت زمان چشمان خود را با آب سرد شست و شو دهید.
  • درمانی‌های پزشکی: علاوه بر درمان‌های خانگی، چندین درمان پزشکی هم برای برطرف کردن سیاهی دور چشم وجود دارد که بسته به شرایط پوستی و شدت سیاهی، پزشک بهترین گزینه را پیشنهاد خواهد داد. از جمله این روش‌ها می‌توان به استفاده از لایه برداری شیمیایی، پاکسازی پوست، لیزر، تزریق پر کننده، تزریق چربی و … اشاره کرد. پیش از امتحان هر کدام از این روش‌ها حتما با یک پزشک مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *