روش های خردایش سنگ های معدنی

خردایش سنگ های معدنی

مواد معدنی یکی از نعمت‌های با ارزش و طبیعی هر کشوری هستند که از آن‌ها در بخش‌های مختلفی استفاده می‌شود. سنگ‌های معدنی پس از استخراج، مواد مورد نیاز در صنایع دیگر را تامین کرده و تقریبا در ساخت هر وسیله‌ای کاربرد دارند. برخی از مواد معدنی در نزدیکی پوسته زمین قرار گرفته و برخی از آن‌ها در بخش‌های عمیق‌تر معادن تشکیل شده‌اند. بسته به محل شکل گیری ماده معدنی، از روش استخراج روباز یا استخراج زیرزمینی برای خارج کردن سنگ‌های معدنی استفاده می‌کنند.

زمانی که عملیات استخراج سنگ‌‌های معدنی به اتمام رسید، نوبت به خرد کردن آن‌‌ها می‌رسد. سنگ‌های معدنی پس از استخراج به وسیله ماشین‌های حمل بار به کارخانجات و خطوط فرآوری فرستاده می‌شوند تا عملیات خاصی بر روی آن‌ها انجام گرفته و علاوه بر کوچک کردن اندازه سنگ، ناخالصی‌های موجود در آن را نیز جدا سازند. در خطوط فرآوری سنگ‌های معدنی دستگاه‌های مختلفی نظیر سنگ شکن فکی، سنگ شکن کوبیت، نوار نقاله، فیدر، ماسه ساز، ماسه شور، خشک کن و… نصب شده است که خروجی آن‌ها محصولی با کیفیت و با اندازه استاندارد است تا بتوان از آن در صنایع دیگر کمک گرفت.

خردایش سنگ های معدنی

روش‌های خردایش سنگ های معدنی کدامند؟

با توجه به اهمیت بالای مواد معدنی در زندگی روزمره، روش‌های خردایش آن هم از اهمیت زیادی برخوردار هستند زیرا بدون آن‌ها امکان بهره برداری از سنگ‌های معدنی وجود ندارد. چهار روش کوبش، برش، فشار و سایش، روش‌های کاربردی در خردایش سنگ‌های معدنی هستند که در ادامه به اختصار آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

  • کوبش: یکی از روش‌هایی که به کمک آن اندازه ذرات را کاهش می‌دهند، روش خردایش کوبش است. در این روش از سمت قطعات نصب شده بر روی سنگ شکن، ضرباتی به سنگ معدنی وارد می‌شود که نتیجه آن کاهش اندازه محصولات است. برای درک بهتر این روش اجازه دهید یک مثال بزنیم. قطعات سنگ شکن کوبیت را در نظر بگیرید، در این سنگ شکن مواد معدنی پس از ورود به داخل دستگاه با یک روتور مواجه خواهند شد که بر روی آن دو الی شش ردیف چکش قرار گرفته است. این چکش‌ها با ورود ضربه به سنگ‌ها علاوه بر کوچک‌تر کردن اندازه، آن‌ها را به سمت سندان پرت می‌کنند. در داخل سندان هم بغل بند و کوبیت‌هایی نصب شده است که با ورود ضربه به سنگ‌ها اندازه آن‌ها را کاهش داده و این عملیات بارها تکرار می‌شود تا سنگ به اندازه مورد نظر کارفرما برسد. در این سنگ شکن کل عملیات خردسازی توسط قطعات آن انجام می‌گیرد، در نتیجه اساس کار سنگ شکن کوبیت روش خردایش کوبشی است
  • فشار: روش خردایش فشار بیشتر برای سنگ‌های بسیار سخت کاربرد داشته و اساس کار سنگ شکن فکی است. در سنگ شکن فکی مواد ورودی بین دو فک ثابت و فک متحرک قرار گرفته و به دلیل فشار وارد از سمت فک‌ها به اندازه کوچک تبدیل می‌شود. فک ثابت در جای خود بدون حرکت می‌ایستد و فک متحرک در حین حرکت به سمت فک ثابت، سنگ‌های بین دو قطعه را خرد می‌سازد. روش خردایش فشاری بهترین گزینه برای دستگاه‌هایی است که اساس کار آن‌ها بر پایه خردایش سنگ‌های سخت طراحی شده است.
  • سایش: یکی دیگر از روش‌های خردایش سنگ‌های معدنی، روش سایش است که بیشتر برای موادی مانند سنگ آهن و زغال سنگ مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این روش حرکت غلتک‌ها سبب کوچک‌تر شدن اندازه ذرات مواد معدنی خواهند شد.
  • برش: این روش نسبت به روش‌های بالا کاربرد کمتری دارد اما ترکیب آن با سایر روش‌ها می‌تواند بسیار کاربردی باشد. در این روش از ورود ضربه یا سایش سنگ‌ها برای کوچک‌کردن اندازه آن‌ها استفاده نمی‌شود بلکه سطح سنگ را برش می‌دهند تا به اندازه دلخواه برسد. خروجی این روش بزرگ‌تر از سایر روش‌‌ها بوده و بیشتر برای خطوط تولیدی استفاده می‌شود که نیازی به محصولات ریز ندارند.

نمی‌توان به قطعیت گفت که کدام یک از این روش‌ها بهترین گزینه هستند زیرا هر کدام مزایا و معایب خاصی دارند. به طور مثال اگر بخواهیم اندازه ذرات را در نظر بگیریم، بهترین نتیجه را سنگ شکن‌های مبتنی بر روش کوبش خواهند داشت زیرا توانایی ریز کردن سنگ‌ها را داشته و می‌توانند آن‌ها را به کوچک‌ترین حالت ممکن تبدیل کنند. از سمت دیگر سنگ شکن‌های فشاری برای سنگ‌های بزرگتر کاربرد دارند اما سایش قطعات آن‌ها مانند سنگ شکن‌های مبتنی بر سیستم خردایش کوبش زیاد نیست و بازه‌های زمانی تعویض قطعات در آن‌ها بسیار کمتر است.

بدون استفاده از سنگ شکن‌ها امکان بهره برداری از سنگ‌های معدنی وجود ندارد به همین دلیل آشنایی با نحوه خردایش سنگ‌های معدنی می‌تواند به شما کمک کند انتخابی بهتر داشته باشید. سنگ شکن‌‌ها داری تنوع بالایی بوده و با ظرفیت‌های مختلفی عرضه می‌شوند و برای اینکه خط تولیدی مقرون به صرفه‌تری داشته باشید، بهتر است با یک متخصص مشورت کنید تا بهترین سنگ شکن برای کارخانه خود خریداری نمایید. برای این منظور می‌‌توانید با کارشناسان ما در مجموعه … مشورت کنید تا با در نظر گرفتن شرایط خط تولید، بهترین سنگ شکن را خدمت شما معرفی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *