سنگ شکن کوبیت چه کاربردهایی دارد؟

آشنایی با انواع سنگ شکن معدن

یکی از سنگ شکن‌های پرکاربرد در خطوط خردایش مواد معدنی، سنگ شکن کوبیت یا ضربه‌ای (Impact Crusher) است که با ظرفیت و توان بالای خود می‌تواند نقش مهمی در تولید محصولات با کیفیت ایفا کند. این سنگ شکن در کارخانجات تولید شن و ماسه، آسفالت، قیر و … قابل استفاده بوده و از خروجی آن برای تغذیه ماسه سازها کمک می‌گیرند. سنگ شکن کوبیت در ظرفیت های ۸۰، ۱۰۰ ،۱۲۰ ،۱۸۰ ،۲۴۰ و ۳۰۰ تن در ساعت طراحی شده که شما بسته به نیاز خط تولید خود، می‌توانید بهترین گزینه را خریداری نمایید.

سنگ شکن کوبیت چیست؟

سنگ شکن کوبیت یک ماشین صنعتی سنگین است که کارخانجات می‌توانند از آن برای کاهش اندازه موادی مانند سنگ، بقایای بتن و مواد مشابه استفاده کنند. مواد از طریق ورودی وارد دستگاه شده و طی فرآیند خاصی خرد می‌شوند. این سنگ‌ها را می‌توان با کمک ماسه سازها به تکه‌های کوچک‌تر تبدیل یا همانطور که هست استفاده کرد؛ این موضوع به محصول کارخانه بستگی دارد. به طور مثال در کارخانه تولید شن و ماسه، حتما پس از سنگ شکن کوبیت باید ماسه سازها قرار گیرند تا اندازه سنگ به 0 الی 6 میلی‌متر برسد.

مهم‌ترین مزایای استفاده از سنگ شکن کوبیت عبارت است از:

  • تعویض راحت قطعات
  • توانایی خرد کردن سنگ‌های سخت و نیمه سخت
  • موجود بودن قطعات یدکی آن در بازار
  • تعمیر آسان
  • ظرفیت بالا
  • بدنه مستحکم
  • تبدیل مواد ورودی به اندازه بین 10 الی 15 سانتی‌متر
  • دستگاه سنگ شکن کوبیت دارای روتور سنگینی است که سبب کاهش مصرف انرژی آن می‌شود.
  • می‌تواند محصولاتی مکعبی شکل و یکدست تولید کند.
  • مقدار تغذیه و اندازه خوراک در سنگ شکن کوبیت قابل تنظیم است.

یکی از مهم‌ترین نکات مثبت در مورد سنگ شکن کوبیت، امکان تعویض راحت قطعات کوبیت است. تمامی سنگ شکن‌ها در برخورد دائم با سنگ بوده و طبیعی است که پس از مدتی استفاده نیاز به تعویض یا تعمیر قطعات پیدا کنند. در این شرایط بدون اتلاف وقت می‌توان قطعاتی نظیر چکش‌های نصب شده در روتور را تعویض کرده و دستگاه را به کارایی اولیه خود رساند.

سنگ شکن کوبیت

تعداد زیادی از قطعات سنگ شکن کوبیت از فولاد ساخته می‌شوند تا بتوانند در برابر فشار وارد شده مقاومت بالایی داشته باشد. از سمت دیگر قطعاتی که در برخورد دائم با سنگ‌ها هستند ( مانند چکش‌ها) از متریال‌هایی نظیر چدن نایهارد و فولاد منگنزی مولیبدن دار ساخته می‌شوند تا بدون بروز مشکلی بتوانند سنگ‌ها را کوچک کنند. از جمله مهم‌ترین قطعات سنگ شکن می‌توان به چکش، بغل بند، یاتاقان، شفت اصلی، جا سندانی و بلبرینگ اشاره کرد.

عملکرد سنگ شکن کوبیت

همانطور که از نام سنگ شکن کوبیت پیداست، از ضربه برای کوچک کردن سنگ‌ها استفاده می‌کند. سنگ‌هایی که قرار است خرد شوند وارد دستگاه شده و با روتوری روبه‌رو می‌شوند که بر روی آن چندین ردیف چکش نصب شده است. برخورد سنگ‌ها با این روتور، باعث کوچک شدن اندازه آن‌ها خواهد شد اما عملیات اصلی پس از این مرحله خواهد بود. این روتور سنگ‌های ورودی را با شتاب بالا به سمت سندانی پرت می‌کند که در آن تعداد زیادی چکش و بغل بند قرار گرفته است. به دلیل برخورد پشت سر هم سنگ‌ها با این بغل بند و چکش‌ها، اندازه آن‌ها تا حد قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند. این فرآیند تا زمانی که سنگ به اندازه تنظیم شده توسط کارفرما برسد، ادامه خواهد داشت.

کاربرد سنگ شکن کوبیت

سنگ‌شکن‌های کوبیت به عنوان سنگ‌شکن‌های اولیه و ثانویه استفاده می‌شوند که البته این موضوع به نوع سنگ بستگی دارد. سنگ شکن کوبیت برای سنگ آهک به عنوان سنگ شکن اولیه نصب شده و برای مواد دیگر به عنوان دومین سنگ شکن نصب می‌شود. پیش از کوبیت، سنگ شکن فکی را نصب می‌کنند تا سنگ‌های بزرگ خروجی از معدن را کوچک کرده و سپس خروجی آن را به سمت سنگ شکن کوبیت هدایت می‌کنند. سنگ شکن کوبیت به لطف عملکرد قوی و کیفیت بالای محصول نهایی در بازیافت بتن، تولید آسفالت و قلوه سنگ، تولید شن و ماسه، صنایع راه سازی و مصالح ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *