فیروزه را بهتر بشناسیم

فیروزه

بی شک سنگ فیروزه نیشابور مرغوب ترین و زیبا ترین نوع از این گوهر در ایران و در بسیاری از مناطف جهان به شمار می رود. اما با توجه به روش های جدیدی که در حد بسیار بالا سنگ فیروزه کپی شده و مصنوعی را تهیه می کنند، گاهی ممکن است در هنگام خرید دقت بیشتری از خود نشان دهیم. برای کسب اطلاعات در مورد روش های ساخت سنگ فیروزه مصنوعی و شناخت آن به این مقاله مراجعه کنید. در مقاله پیش رو سعی بر این شده که تفاوت های سنگ فیروزه استخراج شده از معادن مختلف کشور را با یکدیگر مقایسه کنیم.

سنگ فیروزه نیشابور

تمام محصولات حاضر در فروشگاه کارما ساخته شده توسط سنگ فیروزه استخراج شده از معدن فیروزه نیشابور واقع در معدن علیا شهر فیروزه که در گذشته با نام شهر بزغان خطاب می شد، می باشد که اصلی ترین معدن سنگ فیروزه و کهن ترین آن به شمار می رود.

شهر نیشابور علاوه بر زیبایی های شهری و جاذبه های طبیعی و تاریخی، به دلیل وجود سنگ فیروزه مرغوب، زیبا و آبی آسمانی شهرت جهانی دارد. اما سنگ فیروزه نیشابور عموما از ضخامت زیادی نداشته و معمولا حدود یک میلیمتر ضخامت انواع سنگ فیروزه استخراج شده از معدن فیروزه نیشابور براورد شده است.

بر اساس نحوه ی شکل گیری سنگ فیروزه در اعماق زمین سنگ خارا که به فیروزه چسبیده است اجازه شکل گیری نگین کامل را به فیروزه نمیدهد و این سنگ خارا در بسیاری از مواقع به سنگ فیروزه اجازه افزایش ضخامت را نداده است. البته در برخی موارد مشاهده شده که این سنگ به شکل کامل فیروزه بوده و هیچ سنگی به آن نچبیده است که این موضوع سبب ارزشمند شدن سنگ می شود.

این درحالی است که فیروزه کرمان ضخامت بیشتری دارد و به اصطلاح گوشتی است. اما رنگ آن بیشتر به سبز و سبز آبی متمایل است و از لحاظ ظاهری، قابل قیاس با فیروزه نیشابور نیست.

سنگ فیروزه کرمان

معدن سنگ فیروزه کرمان واقع در شهربابک همانطور که قبلا هم گفتیم نسبت به فیروزه نیشابور ضخیم تر است اما اکثرا مانند سنگ فیروزه نیشابور در پشت نگین سنگ هایی به چشم می خورد. با اینکه این سنگ فیروزه از نظر ضخامت و تنوع در رنگ متنوع تر از سنگ فیروزه نیشابوری است، اما استحکام نسبتا پایینی دارد و تقریبا شکننده محسوب می شود. تنوع رنگ در این سنگ فیروزه سبب شده تا طرفداران زیادی داشته باشد. از رنگ های سبزآبی، سبز و در انواع براق تا مات موجود است اما با همه این ها سنگ فیروزه نیشابور به دلیل املاح معدنی تشکیل دهنده آن به زیباترین رنگ آبی فیروزه ای مشهور است. و از استحکام و ماندگاری بالاتری نسبت به فیروزه کرمان برخوردار است.

شکننده بودن سنگ فیروزه کرمان گاهی اوقات در هنگام تراش و شکل دهی نیز دردسرزا می شود و سبب خرد شدن سنگ قبل از شکل گیری شده و همین امر فیروزه تراشان سرویس فیروزه را نیز به مشکل می اندازد.

تفاوت سنگ فیروزه نیشابور و کرمان

اگر قصد خرید فیروزه را دارید باید قبل از پرداختن به ادامه متن به این نکته اشاره کنم که تشخیص نوع فیروزه در بسیاری از موارد بسیار مشکل است و برای توانا شدن در این امر باید سنگ های زیادی را مورد بررسی قرار دهید که این مسئله در مورد کسانی که بنا بر شغلشان با سنگ فیروزه سر و کار دارند بسیار ملموس تر است. البته تمام سنگ های موجود در فروشگاه کارما با تضمین همین مجموعه، استخراج شده از معدن فیروزه نیشابور بوده و شرط تضمین اصالت کالا نیز موجود است. شما نیز اگر قصد خرید از این مرکز را دارید میتوانید جهت اطمینان با کارشناسان ما در شبکه های مجازی و یا تماس مستقیم، ارتباط برقرار کنید.

مهمترین عامل در قیمت گذاری بر روی سنگ فیروزه رنگ آن است. فیروزه اصیل نیشابور با رنگ آبی آسمانی و بسیار خوش رنگ با ظاهری سرزنده و پرشور که روح آدم را جلا میدهد ارزشند ترین نوع سنگ فیروزه است. سنگ فیروزه کرمان محبوبیت کمتری نسبت به فیروزه نیشابور داشته و یکی از دلایل آن همین رنگ و استحکامی است که تا کنون به آن اشاره کرده ایم. برخی از نظرات به قدمت بالای معدن سنگ فیروزه نیشابور نیز اشاره دارد. قطعا قدمت هفت هزار ساله علاوه بر اینکه یک اثر باستانی به شمار می رود بسیار جالب توجه است. علاوه بر اینها اجزای تشکیل دهنده سنگ فیروزه نیشابور از لحاظ درمانی و تاثیرات مثبت برو روح و جسم افراد ثبت شده است. برای دانستنن در مورد این موضوع این مقاله را مطالعه فرمایید. این مسائل سبب شده است که در قیمت گذاری های اخیر ارزش سنگ فیروزه نیشابور را 10 برابر بیشتر از فیروزه کرمان تخمین زده اند.

در برخی موارد جهت تثبیت استحکام سنگ فیروزه کرمان آن را جهت نگه داری بلند مدت احیا می کنند. این عمل به این صورت اتفاق می افتر که سنگ فیروزه را بعد از تراش دادن به وسیله رزین های اپوکسی که استحکام بالایی دارند پوشش می دهند. این عمل تا حدود زیادی  این کاستی را در سنگ فیروزه کرمان پوشش میدهد. اما در هر صورت از جذابیت و طبیعی بودن سنگ کاسته شده و جنبه مصنوعی به خود میگیرد. اگر می خواهید در مورد روش های تولید مصنوعی سنگ فیروزه اطلاعات کسب کنید، این مقاله را از دست ندهید.

در پایان توصیه میکنیم اگر قصد خرید فیروزه را دارید به هیچ وجه بین خرید سنگ فیروزه نیشابور و کرمان مردد نشوید. ما تمام شرایط موجود را بیان کردیم تا شما با دید باز اقدام به انتخاب کنید.

فروشگاه کارما در خدمات شماست. kaarma.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *