انگشتر فیروزه: جواهری نفیس با خواص ارزشمند

فیروزه: گوهر تابناک تاریخ با قدمتی دیرینه

فیروزه، سنگی قیمتی و زینتی با رنگ آبی منحصر به فرد، از دیرباز در فرهنگ‌های مختلف مورد توجه و ستایش قرار گرفته است. قدمت کشف این سنگ به هزاران سال پیش از میلاد مسیح می‌رسد و شواهد نشان می‌دهد که مصریان باستان از آن برای تزئین جواهرات خود استفاده می‌کردند. پس از آن، ایرانیان این گوهر نفیس را کشف و در تزئین اماکن مهم و خلق جواهرات فاخر مانند انگشتر فیروزه، گردنبند فیروزه و دستبند فیروزه به کار بردند. فیروزه ایران از طریق بازرگانان ترکی به اروپا راه یافت و در آن زمان با نام “سنگ ترکی” شهرت و محبوبیت فراوانی کسب کرد.

ویژگی‌های فیروزه از نظر علمی

فیروزه از نظر کانی‌شناسی، فسفات آبدار آلومینیوم و مس است و ظاهری کدر به رنگ آبی یا سبز متمایل به آبی دارد. این سنگ در نواحی آتشفشانی شکل می‌گیرد و از سختی متوسطی برخوردار است. با این حال، در برابر ضربات سنگین و عوامل مخرب خارجی آسیب‌پذیر است. رنگ آبی خاص فیروزه، عامل اصلی جذابیت و محبوبیت فوق‌العاده آن به شمار می‌رود.

معادن فیروزه و مرغوبیت آنها

سنگ فیروزه در معادن مختلف سراسر دنیا یافت می‌شود، اما مرغوب‌ترین نوع آن در معدن فیروزه نیشابور ایران استخراج می‌شود. فیروزه هر معدن با توجه به ترکیبات دخیل در شکل‌گیری آن، کیفیت متفاوتی دارد. فیروزه نیشابور به دلیل درجه سختی بالاتر و رنگ‌بندی خاص، به عنوان مرغوب‌ترین فیروزه دنیا شناخته می‌شود.

انواع فیروزه و تمایز آنها

سنگ فیروزه بر اساس رنگ آن به دو دسته کلی تقسیم می‌شود:

 * فیروزه عجمی: مرغوب‌ترین نوع فیروزه است که هیچ ناخالصی ندارد. این سنگ به رنگ آبی یکدست بوده و هیچ رگه تیره رنگی بر روی سطح آن مشاهده نمی‌شود. فیروزه عجمی قیمتی‌تر از نوع شجری بوده و در کشورهای عربی از محبوبیت بالایی برخوردار است.

 * فیروزه شجری: دومین نوع فیروزه است که رنگ پایه آن آبی بوده، اما بر روی سطح سنگ رگه‌های تیره یا طلایی رنگی وجود دارد. این رگه‌ها به دلیل ناخالصی‌های موجود در سنگ مادر شکل گرفته و می‌توانند ظاهری جذاب به فیروزه عطا کنند. فیروزه شجری قیمتی پایین‌تر از نوع عجمی دارد، اما استفاده از آن در جواهرات، آنها را به انتخابی خاص و منحصر به فرد تبدیل می‌کند.

خواص متعدد فیروزه از نظر علمی و تاریخی

سنگ فیروزه به دلیل خواص متعدد خود، از دیرباز مورد توجه بوده است. برخی از این خواص که از نظر علمی و تاریخی نیز تا حدی مورد تأیید هستند عبارتند از:

 * دور کردن انرژی‌های منفی و بهبود روحیه

 * تسکین چشم درد، سردرد و گلودرد

 * تقویت چاکراها

 * کاهش استرس

 * افزایش اعتماد به نفس

 * تقویت تمرکز

 * تقویت تارهای صوتی

 * تقویت چشم

نگهداری از فیروزه برای حفظ زیبایی و درخشش آن

برای حفظ زیبایی و درخشش فیروزه، باید به نکات زیر توجه کرد:

 * تمیز کردن فیروزه با آب گرم و صابون ملایم

 * دور نگه داشتن آن از مواد شیمیایی، گرما و نور مستقیم خورشید

فیروزه، هدیه‌ای ارزشمند و ماندگار فیروزه، سنگی نفیس و ارزشمند است که می‌تواند هدیه‌ای منحصر به فرد و ماندگار برای عزیزان شما باشد. این گوهر زیبا با رنگ آبی خاص و خواص متعدد، همواره مورد توجه و علاقه مردم در سراسر دنیا بوده است.


منبع:

https://www.khabarerooz.com/%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%A7%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1-2/26501-%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D8%AE%D8%B5%D9%88%D8%B5%DB%8C%D8%A7%D8%AA-%D9%88%DB%8C%DA%98%DA%AF%DB%8C-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%81%DB%8C%D8%B1%D9%88%D8%B2%D9%87?pr=1

More From Author

هدایای تبلیغاتی

هدایای تبلیغاتی: ابزاری کارآمد برای ارتقای برند و ایجاد وفاداری به برند

شیلنگ‌های صنعتی

شیلنگ‌های صنعتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *