نکات مهمی که برای خرید انگشتر فیروزه باید بدانید!

نکات مهمی که برای خرید انگشتر فیروزه باید بدانید!
نکات مهمی که برای خرید انگشتر فیروزه باید بدانید!

یکی از زیباترین جواهراتی که می‌توانید به خود یا سایر اطرافیان‌تان هدیه دهید، جواهرات فیروزه است. سنگ فیروزه جذابیت بسیار خاصی به جواهرات هدیه داده و ست کردن آن با هر استایل و رنگی راحت است. سنگ فیروزه تاریخچه‌ای طولانی داشته و از قرن‌ها قبل از تولد مسیح مورد توجه قرار گرفته است. این محبوبیت در حال حاضر هم ادامه پیدا کرده و همین موضوع باعث ایجاد سنگ‌های تقلبی فیروزه است. برای خرید انگشتر فیروزه باید چند نکته را بررسی کنید تا فریب سنگ‌های تقلبی بازار را نخورید. 

پیشنهاد نویسنده: چگونه سنگ فیروزه اصل را بشناسیم؟

تشخیص اصل یا تقلبی بودن سنگ فیروزه

اولین نکته‌ای که برای خرید انگشتر فیروزه باید بررسی شود، اصل بودن سنگ فیروزه است. برای تشخیص فیروزه اصل از تقلبی راه‌های مختلفی وجود دارد. به طور مثال می‌توانید سنگ فیروزه را در معرض کمی حرارت ( نور خورشید یا گرمای بخاری) قرار دهید، اگر رنگ آن سریعا تغییر کرد آن سنگ، فیروزه تقلبی است اما اگر تغییری در رنگ آن مشاهده نکردید، احتمال اصل بودنش وجود دارد.

در حالت کلی بهترین راه این است که از یک متخصص در این زمینه کمک بگیرید تا با بررسی ویژگی‌های سنگ از اصل بودن آن مطمئن شود اما اگر در حال خرید انگشتر فیروزه از یک فروشگاه هستید، از آن‌ها بخواهید شناسنامه سنگ را در اختیارتان قرار دهد. هر سنگ فیروزه‌ای که از دل زمین استخراج می‌شود، دارای یک شناسنامه است که در آن محل استخراج و نوع آن درج شده است. با مطالعه این شناسنامه مطمئن خواهید شد که انگشتر خریداری شده، اصل است.

انگشتر فیروزه اصلی
انگشتر فیروزه اصلی

در هنگام خرید به رنگ سنگ فیروزه توجه کنید

سنگ فیروزه با رنگ آبی خود شناخته می‌شود اما در حالت کلی شامل طیف رنگی آبی تا سبز است که بسته به شرایط تشکیل سنگ، این رنگ‌ها ایجاد شده‌اند. هر چه عنصر آهن در ساخت سنگ فیروزه سهم بیشتری داشته باشد، رنگ آن به سمت سبز متمایل می‌شود و هر چه عنصر مس حضور پر رنگ‌تری داشته باشد، رنگ آبی آن قوی‌تر است. گران‌ترین نوع سنگ فیروزه، فیروزه آبی یکدست است که استفاده از آن در جواهرات محبوبیت زیادی بین بانوان و آقایان دارد.

نوع سنگ فیروزه

موضوع دیگری که در انتخاب انگشتر فیروزه باید از آن آگاه باشد، طرح روی سنگ فیروزه است.

سنگ فیروزه در دو دسته قرار می‌گیرد:

  • سنگ فیروزه عجمی: سنگ فیروزه عجمی به صورت یکدست آبی بوده و هیچ ناخالصی بر روی آن مشاهده نمی‌کنید. این مدل قیمت بیشتری نسبت به انواع دیگر فیروزه دارد.
  • سنگ فیروزه شجری: برخی از سنگ‌های فیروزه به دلیل وجود ناخالصی‌ در سنگ مادر، دارای رگه‌های طلایی یا تیره‌ای هستند. این رگه‌ها باعث جذابیت این سنگ‌ها می‌شود و به کار بردن سنگ فیروزه شجری در جواهرات، ظاهری خاصی به آن‌‌ها هدیه می‌دهد. سنگ فیروزه شجری قیمت پایین‌تری نسبت به مدل عجمی دارد.

پیشنهاد نویسنده: مطالعه مقاله تفاوت سنگ فیروزه عجمی و شجری

رنگ انگشتر فیروزه
رنگ انگشتر فیروزه

محل استخراج سنگ فیروزه

سنگ فیروزه در معادن سراسر دنیا یافت می‌شود اما بهترین سنگ فیروزه دنیا، در معادن نیشابور وجود دارد. سنگ فیروزه در حالت کلی سختی متوسطی دارد اما گاهی اوقات بسته به شرایط معدن، این سختی کمتر بوده و مقاومت سنگ کاهش می‌یابد. برای اینکه سنگ فیروزه‌ای با کیفیت خریداری کنید، حتما محل استخراج آن را نیز در نظر بگیرید. سنگ فیروزه‌های نیشابور بهترین سنگ‌های فیروزه دنیا هستند که به راحتی تحت تاثیر عوامل بیرونی قرار نمی‌گیرند.

مدل رکاب انگشتر فیروزه

علاوه بر مشخصات نگین به کار رفته در انگشتر فیروزه، باید به نوع رکاب آن هم دقت کنید زیرا این رکاب مستقیما بر روی شکل ظاهری فیروزه و قیمت آن اثر می‌گذارد.

  • رکاب انگشتر مدرن
  • رکاب انگشتر کلاسیک
  • رکاب انگشتر برنج
  • رکاب انگشتر ساده
  • رکاب انگشتر طلا
  • رکاب انگشتر نقره

برخی از رکاب‌ها نسبت به سایر مدل‌ها قیمت بیشتری باشه و می‌تواند باعث افزایش قیمت انگشتر فیروزه شود.

خرید انگشتر فیروزه

فراموش نکنید که پیش از خرید انگشتر فیروزه حتما مطمئن شوید که سنگ فیروزه اصل است و رکاب آن هم جنس خوبی دارد. کمی بررسی در زمان خرید باعث خواهد شد که آن جواهرات فیروزه برای مدت زمان طولانی کنار شما بمانند بدون آنکه نیاز به تعویض آن پیدا کنید. برای اینکه بهترین خرید را داشته باشد، بهتر است از همان ابتدا به دنبال فروشگاهی باشید که محصولات اصل و با کیفیت را در اختیار مشتریان قرار می‌دهد. فروشگاه کارما سالهاست در زمینه فروش جواهرات فیروزه و سنگ فیروزه فعالیت داشته و می‌تواند بهترین گزینه ممکن برای خرید انگشتر فیروزه باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *