تاثیر آمینو اسید در بدنسازی

یکی از ضروری‌ترین مواد برای بدن ما، امینو اسیدها هستند که بدنسازان هم برای داشتن اندامی متناسب، نیاز زیادی به آن‌ها پیدا می‌کنند. اسیدهای آمینه نه تنها می‌توانند تأثیر زیادی در ساخت عضله و بازسازی آن‌ها داشته باشند، بلکه از آن‌ها برای ساخت تاندون، غضروف، پوست، مو و … نیز استفاده می‌شود. اگر طبق یک برنامه فشرده تمرین می‌کنید تا به حجم مورد نظر خود برسید، مکمل‌های امینو اسید نقش مهمی را ایفا خواهند کرد. فراموش نکنید که اسیدهای آمینه باید در درجه اول بعد از تمرین مصرف شوند زیرا بدن در این بازه زمانی می‌تواند آن را بهتر جذب کند.

اسیدهای آمینه چیست؟

آمینو اسیدها مهم‌ترین بلوک‌های ساختمانی هستند که بدن برای ساخت پروتئین نیاز دارد. می‌توان گفت زندگی بدون اسیدهای آمینه امکان پذیر نخواهد بود زیرا آن‌ها در بسیاری از فرآیندهای متابولیکی درگیر هستند؛ به عنوان مثال بدن برای تشکیل هورمون و آنزیم به اسید امینو نیاز دارد.

هر سلول بدن ما از اسیدهای آمینه تشکیل شده است که حاکی از نیاز آن به این بلوک‌های حیاتی پروتئین است. در مجموع 20 اسید آمینه وجود دارد که ما برای ساخت پروتئین به آن‌ها نیاز داریم. هشت مورد از این 20 آمینو اسید ضروری هستند، این بدان معناست که خود بدن قادر به تولید آن‌ها نیست بلکه تنها از طریق غذا این آمینو اسیدها را جذب خواهد کرد.

وظایف آمینو اسیدها چیست؟

آمینواسیدها وظایف بی‌شماری در بدن ما دارند؛ همانطور که اشاره شد مهم‌ترین دلیل اهمیت آمینو اسید نقش اساسی آن در ساخت پروتئین است. آمینو اسیدها به عنوان کاتالیزور برای عضلات، نگهداری حجم آن‌ها و بازسازی نیز به کار رفته و در تشکیل هورمون، آنزیم و انتقال‌دهنده‌های عصبی نقش دارند. در صورت مصرف میزان مناسب آمینو اسید، سیستم ایمنی بدن هم وظایف خود را بهتر انجام خواهد داد.

چرا آمینو اسیدها در بدنسازی اهمیت دارند؟

در بدنسازی به ورزشکاران توصیه می‌شود حتما به میزان اسید آمینه مصرفی دقت کنند. دلیل خوبی برای این تاکید وجود دارد: اسیدهای آمینه بلوک‌های مهم ساختمانی هستند که برای ساخت و نگهداری عضلات استفاده می‌شوند؛ آن‌ها همچنین برای ریکاوری هم مورد استفاده قرار می‌گیرند تا بدن شما بتواند صدمات ناشی از تمرین در عضلات را ترمیم کرده و در نتیجه به رشد عضلات کمک می‌کند. بر خلاف چربی‌ها و کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌های موجود در بدن نمی‌توانند “برای مواقع ضروری” ذخیره شوند و شما باید هر روز آن‌ها را تغذیه کنید تا پروتئین مورد نیاز به اندام‌های بدن برسد.

ورزشکارانی که هفته‌ای چندین بار تمرین دارند، باید از قبل به رژیم غذایی غنی از پروتئین تکیه کنند تا از بدن در برابر فرآیندهای کاتابولیک محافظت کند. غذاهای غنی از پروتئین از جمله گوشت، ماهی، تخم مرغ و لبنیات در صورت امکان باید در هر وعده غذایی موجود باشند تا اسیدهای آمینه مورد نیاز بدن را تامین کنند. گیاهخواران می‌توانند با استفاده از حبوبات، آجیل، دانه‌ها و … مصرف اسیدهای آمینه را افزایش دهند و چندین غذای غنی از پروتئین را در یک وعده غذایی ترکیب کنند.

مصرف مکمل BCAA پس از تمرین

در مورد عضله سازی، BCAA (اسیدهای آمینه زنجیره‌ای) اهمیت بسیار زیادی دارند. این سه اسیدهای آمینه زنجیره‌ای والین، لوسین و ایزولوسین هستند که همچنین بخشی از اسیدهای آمینه ضروری (EAAS) به شمار می‌روند. BCAA ها نه تنها به حجم سازی عضلات کمک کرده بلکه می‌توانند با تأمین انرژی عضلات، نقش مهمی در حفظ حجم عضلات داشته باشند. با مصرف دوز مناسب از این مکمل، بدن مجبور نیست انرژی خود را از پروتئین عضلانی بدست آورد که این امر می‌تواند از فرآیندهای کاتابولیک جلوگیری نماید.

 این سه آمینو اسید توسط بدن تولید نمی‌شود؛ این بدان معناست که شما باید حتما در رژیم غذایی خود آن‌ها را در نظر بگیرید. چنانچه رژیم غذایی کامل و سالمی ندارید، مصرف مکمل BCAA یک راه حل عالی برای جبران کمبودهای آمینو اسید خواهد بود.

تمرینات قدرتی به ماهیچه ها فشار وارد می کند. برای کمک به رشد و رشد ماهیچه های خود، نیازی به مصرف مکمل ندارید. با این حال، اگر واقعاً با پشتکار تمرین می کنید و می خواهید در تمرین بدنسازی خود یک گام به جلو بردارید، می توانند کمک بزرگی به شما کنند. در این صورت، مکمل های غذایی تقریباً ضروری می شوند. پروتئین آب پنیر، اسیدهای آمینه، امگا 3، ویتامین ها، مواد معدنی… بهترین مکمل بدنسازی و تاثیر آنها بر عملکرد می باشد. مکمل کراتین، یکی از مکمل‌هایی است که به خوبی تحقیق شده و مؤثر است. این می تواند با تولید سریع انرژی در طول فعالیت شدید به عملکرد ورزشی کمک کند. کراتین ممکن است مزایای شناختی نیز داشته باشد، اما تحقیقات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است.

سخن پایانی

آمینواسیدها از جمله مهم‌ترین عناصر موجود در بدن هستند که در فرآیندهای مختلف بدن، نقشی موثر ایفا می‌کنند. آمینواسیدهای ضروری از اهمیت زیادی برخوردار هستند زیرا بدن به خودی خود قادر به تولید آن‌ها نیست و حتما باید از طریق مواد غذایی آمینو اسیدهای ضروری را جذب کند. BCAA مهم‌ترین نوع اسید آمینه ضروری است که برای ساخت عضله و حفظ حجم آن‌ها نقش اساسی دارند. سایر اسیدهای آمینه می‌توانند به سوزاندن چربی و تأمین انرژی از آن‌ها کمک کرده و مانع از کوچک شدن عضلات شوند. مصرف اسیدهای آمینه پس از تمرین بسیار مفید خواهد بود زیرا بدن به دلیل افزایش متابولیسم می‌تواند بلوک‌های ساختمانی پروتئین را بهتر جذب کرده و از آن برای ایجاد عضلات و بازسازی استفاده کند. این آمینواسید ها را می توانید از سایت دارو بیار ، داروخانه آنلاین تهیه نمایید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *