انواع سنگ معدنی و کاربرد آنها

سنگ معدن

مواد معدنی بخش مهمی از زندگی روزمره ما را تشکیل داده و به کمک آن‌ها وسایل زیادی تولید می‌شود. جاده‌هایی که از آن‌ها عبور می‌کنیم، ساختمان‌هایی که زندگی می‌کنیم و … بخشی از مواردی هستند که بدون مواد معدنی در دسترس ما قرار نمی‌گرفتند. به طور مثال برای ساخت جاده از آسفالت استفاده می‌کنند که خود آسفالت از ترکیب قیر و شن و ماسه تولید می‌شود. برای ساخت شن و ماسه هم سنگ‌های معدنی را به کارخانجات برده و طی مراحل خاصی اندازه آن را کاهش می‌دهند. در این مقاله به معرفی انواع سنگ‌های معدنی و کاربرد آن‌ها خواهیم پرداخت.

آلومینیوم

آلومینیوم فراوان‌ترین عنصر فلزی در پوسته زمین است. سنگ معدن بوکسیت منبع اصلی آلومینیوم است. آلومینیوم در اتومبیل و هواپیماها (36 ٪) ، صنایع بطری سازی و کنسرو (25 ٪)، ساختمان و برق (14 ٪) و در سایر کاربردها (25 ٪) استفاده می‌شود.

آنتیموان

آنتیموان یک سنگ معدنی خاکستری و نیمه فلزی شکننده است. این ماده معدنی به ندرت در طبیعت به صورت مستقل یافت می‌شود اما در تعدادی از مواد معدنی وجود دارد. آنتیموان عمدتا برای مهارکننده های شعله و همچنین در باتری مهمات و خودرو و به عنوان یک ماده تجزیه کننده در شیشه سازی استفاده می‌شود.

سنگ بازالت

بازالت یک سنگ آذرین است که در ساخت و ساز بزرگراه‌ها استفاده شده و یکی از متریال‌های اصلی آسفالت است.

باریم

باریم یک عنصر کاربردی است که در درجه اول از باریت معدنی گرفته شده و به عنوان یک افزودنی سنگین در رنگ، لاستیک، پلاستیک و کاغذ استفاده می‌شود.

بریلیم

بریلیم عنصری که معمولاً با سنگ‌های آذرین همراه بوده و دارای کاربردهای صنعتی است. از این سنگ معدنی در آلیاژهای سبک و بسیار قوی برای صنعت هواپیما استفاده می‌شود. علاوه بر آن به عنوان یک اکسید کننده در صنعت متالورژی کاربرد دارد.

بیسموت

بیسموت در صنایع دارویی و مواد شیمیایی کاربرد دارد. علاوه بر آن‌ها بخشی از خروجی سنگ معدنی بیسموت در سرامیک سازی، نقاشی ، کاتالیزور و انواع کاربردهای جزئی استفاده می‌شود. فلز بیسموت نسبتاً بی اثر و غیر سمی بوده و به همین دلیل در بسیاری از کاربردها مانند لوله کشی، گلوله، آلیاژهای فلزی و لحیم کاری جایگزین مواد سمی شده است.

کرومیت

سنگ معدنی کرومیت در تولید فولاد ضد زنگ به دلیل وجود ویژگی‌هایی نظیر مقاومت بالا در برابر گرما مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کبالت

نیمی از مصارف سنگ معدنی کبالت در تولید موتورهای صنعتی است. در کنار آن می‌توان از کبالت برای ساخت آهنربا هم استفاده کرد و در تولید رنگ آبی، چینی ، شیشه و سفال کاربرد دارد.

فلز مس

از سنگ معدنی مس در کابل‌های برق و سیم، لوله کشی بهره می‌برند. بدون مس ساخت بسیار از دستگاه‌های گرمایشی، الکترونیکی، ماشین آلات و تجهیزات صنعتی، حمل و نقل، سکه، جواهرات و … امکان پذیر نیست.

الماس

الماس‌های صنعتی جز آن دسته از سنگ‌های معدنی هستند که نمی‌توانند به عنوان سنگ‌های قیمتی برای تزئین جواهرات مورد استفاده قرار گیرند. از الماس‌های بزرگ در ابزارهای حفاری برای برش سنگ استفاده شده و الماس های کوچک برای برش و صیقل دادن محصولات سنگی و سرامیکی استفاده می‌شوند.

فلز روی

سنگ معدنی روی به عنوان پوشش محافظ بر روی فولاد، برنج و به عنوان ترکیبات شیمیایی موجود در لاستیک و رنگ استفاده می‌شود. کاربردهای دیگر آن شامل آهن گالوانیزه، ساخت قطعات خودرو، مواد شیمیایی و … است. اکسید روی در دارو سازی، رنگ سازی و لاستیک سازی هم کاربرد دارد.

اورانیوم

اورانیوم یک ماده رادیواکتیو است که در سیستم های دفاعی و در دستگاه ‌ای اشعه ایکس و ابزارهای الکترونیکی استفاده می‌شود.

قلع

قلع در ساخت قوطی‌ها و ظروف، تجهیزات الکتریکی و مواد شیمیایی کاربرد دارد.

تیتانیوم

تیتانیوم فلزی است که بیشتر در موتورهای جت، خطوط هوایی و موشکی استفاده می‌شود. اگر این سنگ معدنی به صورت پودر درآید، به عنوان رنگ سفید برای کاغذ، پلاستیک، لاستیک و سایر مواد کاربرد دارد.

کوارتز

کریستال‌های کوارتز به عنوان سنگ قیمتی محبوبیت زیادی دارند. کوارتز در ساخت شیشه، رنگ، ساینده، ابزارهای سنجش دقیق و .. کاربرد دارد.

طلا

از طلا در دندانپزشکی و پزشکی، جواهرات، سکه و در شمش استفاده می‌شود. علاوه بر آن برای ابزارهای علمی و الکترونیکی، مدار رایانه و به عنوان یک الکترولیت، در بسیاری از برنامه های کاربردی در صنعت هوافضا کاربرد دارد.

گرانیت

از گرانیت برش داده شده برای بناهای تاریخی، تزئین روکار سنگی ساختمان، میز، مجسمه و … استفاده می‌شود. علاوه بر آن ممکن است بسته به پروژه برای ساخت راه‌آهن هم مورد استفاده قرار گیرد و یا بخشی از یک بزرگراه باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *