نوار نقاله چیست و چه کاربردی دارد؟

نوار نقاله

نوار نقاله از جمله پر کاربردترین تجهیزاتی است که از آن در کارخانجات مختلف کمک می‌گیرند. نوار نقاله وظیفه جابجایی مواد از یک نقطه به نقطه دیگر خط تولید را بر عهده داشته و استفاده از آن مزایای زیادی به همراه خواهد داشت. با وجود نوار نقاله در یک خط تولید، سرعت تولید افزایش پیدا خواهد کرد و همه چیز طبق برنامه ریزی پیش می‌رود؛ از سمت دیگر قرار گرفتن محصولات بر روی نقاله مانع از ورود آسیب به آن‌ها و نیروی انسانی مجموعه می‌شود. در برخی از کارخانجات، به هنگام حرکت نوار نقاله تغییراتی روی محصولات انجام می‌شود؛ به طور مثال ممکن است در نقطه آغازین شروع محصولات را حرارت دهند و در نقطه دیگری آن‌ها را شست و شو داده یا خشک نمایند. نوار نقاله کاربرد وسیعی دارد و هر روز تقریبا به یکی از آن‌ها برخورد خواهید کرد اما مهم‌ترین کاربردهای نوار نقاله عبارتند از:

  • در فرودگاه‌ها از یک نوار نقاله برای جابجایی چمدان و بارهای مسافران استفاده می‌کنند. این امر باعث تسریع روند جابجایی شده و از ورود آسیب به نیروی انسانی پیش گیری می‌کند.
  • در فروشگاه‌های بزرگ در حین ثبت اجناس خریداری شده در فاکتور از یک نوار نقاله کوچک برای جابجایی آن‌ها کمک می‌گیرند. مشتری محصولات مورد نظر خود را در نقطه ابتدایی نقاله قرار داده و سپس با حرکت نقاله، این محصولات به سمت صندوقدار هدایت می‌شود.
  • امروزه پله برقی و پیاده روهای متحرک در محیط اطراف ما مشاهده می‌شوند. اساس این پله‌های برقی نوعی نوار نقاله است که این بار به جای محصولات، انسان‌ها را جابجا می‌کند.
  • همانطور که اشاره شد نوار نقاله نقش مهمی در فرآیند جابجایی مواد در داخل کارخانجات دارد. محصول تولیدی کارخانه هر محصولی که باشد، باز هم لزوم استفاده از نوار نقاله احساس می‌شود.
  • در باربری برای انتقال وسایل به داخل کامیون از نوار نقاله کمک می‌گیرند.
  • در معادن برای انتقال سنگ ها و مواد معدنی مانند معدن سنگ فیروزه.
  • در خطوط خردایش سنگ های معدنی قبل و بعد از سنگ شکن ها.

انواع نوار نقاله

نوار نقاله از متریال‌های مختلفی ساخته می‌شود که هر کدام از آن‌ها در صنعت خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از آنجایی که هر متریال دارای ویژگی‌های خاصی است، هر صنعت نوع خاصی از نوار نقاله را طلب می‌کرد و به همین دلیل امروزه شاهد تنوع زیادی در نوار نقاله‌ها هستیم.

  • نوار نقاله پلاستیکی: ساده‌ترین نوع نوار نقاله، نقاله پلاستیکی است که از دو لایه لاستیک نوار نقاله و تاروپودهای خاصی تشکیل شده است. پلاستیک‌ها در لایه زیرین و رویی نوار نقاله نصب شده که باعث افزایش مقاومت تسمه در برابر بار محصولات می‌گردند. بسته به نوع پلاستیک، نوار نقاله پلاستیکی می‌تواند آجدار یا ساده باشد. عمده کاربرد این نوع در صنایع سیمان، معادن و فلزات است.
  • نوار نقاله زنجیری: همانطور که از اسم این نوار نقاله پیداست، سطح رویی آن از زنجیرهای بافته شده تشکیل شده و در کارخانجات تولید حبوبات و قندو شکر مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • نوار نقاله پارچه‌ای: نقاله پارچه‌ای از جنس الیاف کتان، پلی استر، پارچه و نمد تولید شده و بیشتر در تولیدی‌های مواد خوراکی مانند شیرینی یا بیسکوییت کاربرد دارد. جنس این نوار نقاله سبب شده که محبوبیت زیادی برای جابجایی داروهای مختلف داشته باشد.
  • نوار نقاله PVC: یکی دیگر از انواع نوار نقاله نوع PVC آن است که در اغلب کارخانجات مواد غذایی و محصولات بهداشتی مشاهده می‌شود.
  • تسمه نقاله مدولار: برای خط تولیدهایی که نیاز به شست و شوی محصولات احساس می‌شود از نقاله مدولار کمک می‌گیرند. این نقاله از جنس پلاستیک ساخته شده و در برابر عوامل بیرونی مقاومت بسیار بالایی از خود نشان می‌دهد.
  • نوار نقاله برزنتی:هنگامی که قصد داشته باشید از نوار نقاله برای جابجایی وسایل سنگین استفاده کنید، نوار نقاله برزنتی بهترین انتخاب خواهد بود. دو لایه این نقاله از جنس برزنت ساخته شده و به همین دلیل مقاومت بی‌نظیری دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *