نحوه ی صحیح آبیاری درختان در فصول گرم

در حال آبیاری درختان در فصل گرما

در دورانی که هوای گرم برای مدت زمان طولانی ادامه پیدا کند، باید به آبیاری درختان توجه ویژه‌ای داشته باشید زیرا خشکسالی می‌تواند درختان را از بین ببرد. در فصول گرم سال که هر روز هوا گرم است باید نکاتی را در آبیاری درختان در نظر داشته باشید که در این مقاله به توضیح آن‌ها خواهیم پرداخت.

درختان به چه مقدار آب نیاز دارند؟

مقدار آب مورد نیاز درختان به عوامل زیادی از جمله سن و گونه درخت، فصل، آب و هوا و نوع خاک بستگی دارد. به طور کلی درختان تازه کاشته شده و جوان به آبیاری مکرر بیشتری نسبت به درختان مسن‌تر نیاز دارند اما در طول دوره‌های طولانی گرما، همه درختان باید آبیاری بیشتری داشته باشند تا به مشکلات ناشی از خشکسالی و کم آبی دچار نشوند.

حتی اگر شهرداری شما محدودیت های آبیاری را اعمال کند، به احتمال زیاد می‌توانید درختان را به درستی آبیاری کنید. اگر باید بین چمن و درخت یکی را انتخاب کنید، به یاد داشته باشید که درختان سرمایه گذاری بزرگ‌تری هستند. دهه ها طول می‌کشد تا درختی که تازه کاشته شده جای درخت بالغی را بگیرد که در اثر خشکسالی از بین رفته است پس به آبیاری آن‌ها باید توجه ویژه‌ای داشته باشید.

آبیاری درختان تازه کاشته شده در فصول گرم

در چند ماه اول پس از کاشت درخت، بیشتر ریشه‌ها هنوز در درون توپ اصلی ریشه قرار داشته و برخی ریشه ها فراتر از این ناحیه شروع به رشد می‌کنند. ریشه درخت تازه کاشته شده و خاک اطراف آن باید به طور یکنواخت مرطوب شوند تا ریشه و درخت رشد سالم و خوبی داشته باشند. در فصول گرم آب بیشتری به این درختان اختصاص دهید زیرا همانطور که اشاره شد باید همیشه خاک اطراف آن‌ها مرطوب باقی بماند. ممکن است دو یا چند فصل رشد آن درخت طول بکشد؛ اگر طبیعت باران‌های پرباری در فصول مختلف نداشته باشد، تامین رطوبت اضافی در آن سال‌های اولیه حیاتی است. در طول روزهای گرم و خشک ممکن است درختان جدید، سه بار درهفته به آب نیاز داشته باشند تا مطمئن شوید که گلوله ریشه خشک نمی‌ماند.

آبیاری درختان بزرگ چگونه است؟

این یک تصور غلط است که ریشه‌های درختان تصویری آینه‌ای از تاج پوشش بالای زمین خود هستند. در واقع ریشه‌های درخت معمولاً بزرگ‌تر از تاج پوشش روی زمین خواهند بود. هنگام آبیاری درختان باید این نکته را در نظر داشته باشید زیرا بزرگ‌تر بودن ریشه باعث می‌شود علاوه بر ناحیه تاج پوشش درخت، مقداری فراتر از آن‌ را آب دهید تا ریشه‌های قرار گرفته در زیر آن ناحیه بدون آب نماند. در حالت ایده آل باید هر بار که درختان را آبیاری می‌کنید، خاک تا عمق 10 اینچ مرطوب شود و برای جلوگیری از پوسیدگی، آب را مستقیماً در اطراف تنه درخت قرار ندهید.

اقداماتی را در طول فصول گرم باید انجام دهید شامل موارد زیر می‌شود:

  • از حفاری عمیق زیر و اطراف درختان خودداری کنید تا به ریشه ها آسیب نرسانید.
  • هرس سنگین انجام ندهید؛ البته برداشتن شاخه های شکسته، مرده، آلوده به حشرات یا بیماری اشکالی ندارد.
  • مراقب آفات و بیماری‌های حشرات باشید، زیرا درختان تحت خشکی در برابر حمله آسیب پذیرتر هستند.
  •  استفاده از کودهای با نیتروژن بالا در زیر درختان را محدود کنید و هرگز از محصولات علف هرز استفاده نکنید زیرا این سبک محصولات می‌تواند به ریشه درختان آسیب برساند.
  • بهترین زمان آبیاری گیاهان در فصول گرم، صبح زود و عصر به بعد است. بدترین ساعت آبیاری هم بین 10 صبح تا 15 می‌باشد زیرا در این ساعات آب به سرعت تبخیر شده و ممکن است برگ درختان را بسوزاند.

آبیاری درختان در فصول گرم چگونه است؟

بهترین راه برای آبیاری درختان در فصل گرم، استفاده از شیلنگ آب است. در فصل گرم بهتر است آبیاری را یا در دو نوبت صبح و شب و یا تنها در شب انجام دهید. تنها نکته مهم میزان آبی است که به درخت می‌دهید. باید اندازه آب را به نسبت فصول دیگر بیشتر کرده و اطمینان حاصل کنید که درخت تشنه نماند. یکی از راه‌هایی که به درخت کمک می‌کند در فصل گرم بیشتر طاقت بیارد، کندن یک فضای خالی در اطراف تنه درخت است تا آب را در خود نگه دارد. زمانی که با شیلنگ باغبانی به آبیاری درختان می‌پردازید، آب در اطراف درخت جمع شده و باعث می‌شود در طول روز احساس تشنگی نکند. این کار روش بسیار خوبی برای آبیاری درختان در فصول گرم است.

آیا در زمان خشکسالی باید به گیاهان کود دهم؟

به عنوان یک قاعده کلی درختان تحت خشکی یا در فصول گرم سال، نباید کود دریافت کنند. وقتی منابع آب محدود باشد، درختان به طور طبیعی رشد خود را کند می‌کنند؛ در نتیجه استفاده از کود می‌تواند باعث افزایش رشد شود که این افزایش رشد سبب می‌گردد درخت بیشتر از آبی که در دسترس است، نیاز به آبیاری پیدا کند. هم چنین املاح موجود در بسیاری از کودها می‌تواند به ریشه‌های درختان آسیب برساند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *