6 قطعه مورد نیاز خطوط شن و ماسه

6تا از قطعات موردنیاز خطوط تولید شن و ماسه

یکی از پر مصرف‌ترین مواد در صنایع ساختمانی و راه سازی، شن و ماسه است که به دو صورت طبیعی و مصنوعی تولید می‌شود.

شن و ماسه طبیعی از بستر رودخانه و به دلیل تغییرات شدید آب و هوایی و طوفان‌های شدید شکل می‌گیرند که ذخایر آن به قدری نیست که پاسخ گوی تمام نیازهای دنیا باشد.

برای رفع مشکل کمبود شن و ماسه، روش مصنوعی آن معرفی شد که در این روش با کمک دستگاه‌های سنگ شکن، شن و ماسه مصنوعی تولید کردند.

خرید قطعات مورد نیاز خطوط تولید شن و ماسه در نوین ماسه ساز

در کنار سنگ شکن‌ها وسایل و قطعات دیگری هم در خطوط فرآوری و تولید شن و ماسه وجود دارد که به تولید شن و ماسه با کیفیت کمک می‌کنند. از جمله این تجهیزات می‌توان به نوار نقاله، ماسه شور، خشک کن، فیدر و … اشاره کرد که هر کدام از آن‌ها نقش مهمی در تولید شن و ماسه ایفا می‌کنند.

1. سنگ شکن فکی

اولین دستگاهی که در خط تولید شن و ماسه نصب می‌شود، سنگ شکن فکی است. این سنگ شکن مواد بسیار سخت را به ذرات کوچک تبدیل کرده و توانایی خرد کردن مواد معدن مختلفی را دارد. ظرفیت بالای دستگاه و قدرت بی نظیر سنگ شکن فکی سبب شده که در تمام کارخانه‌های فرآوری مواد معدنی مورد استفاده قرار گیرد. عملیات خردایش در سنگ شکن فکی با کمک دو فک ثابت و متحرک انجام گرفته و به دلیل برخورد دائم این قطعات با سنگ‌های سخت هر چند وقت یکبار لازم است آن‌ها را تعویض کنید.

2. سنگ شکن کوبیت

دومین دستگاه پر کاربرد در خط تولید شن و ماسه، سنگ شکن کوبیت است که به دلیل خروجی یکدست و توان بالا مورد توجه تولیدی‌های مختلفی قرار گرفته است.

سنگ شکن کوبیت از ضربه برای خرد کردن سنگ‌ها استفاده کرده و قطعه اصلی آن در واقع چکش‌ها هستند. سنگ‌ها پس از ورود به داخل سنگ شکن با یک روتور با چندین ردیف چکش برخورد کرده که با فشار وارده از سمت آن‌ها باعث کوچک شدن اندازه ذرات و پرتاب سنگ‌ها به سمت سندان دستگاه می‌شوند. در داخل سندان سنگ شکن کوبیت هم چندین بغل بند قرار گرفته است که با ورود ضربه به سنگ‌ها به کوچکتر شدن آن کمک می‌کنند. با توجه به اینکه بغل بندها و چکش‌ها در برخورد شدید با سنگ‌ها هستند، هر چند وقت یکبار برای بالاتر رفتن عملکرد دستگاه سنگ شکن کوبیت باید چکش جدید خریداری کرده و آن‌ها را با قطعات قدیمی جایگزین کنید.

3. نوار نقاله

نوار نقاله نه تنها در کارخانه تولید شن و ماسه بلکه در تمامی کارخانجات کاربرد دارد. این دستگاه وظیفه جابجایی مواد را بر عهده داشته و قطعات، مواد تولیدی کارخانه، شن و ماسه، قهوه، چای، حبوبات و … را به نقطه دیگری از کارخانه منتقل می‌کند.

نوار نقاله از قطعات مختلفی تولید شده و بسته به فعالیتی که دارد ممکن است نیاز به تعویض تسمه یا غلطک آن پیدا کنید. تسمه نوار نقاله از جنس‌های مختلفی ساخته می‌شود تا بتوان هر گونه ماده‌ای را با آن جابجا کرد.

4. سرند

در کارخانجات تولید شن و ماسه، سرند وظیفه تفکیک دانه‌های شن و ماسه را بر عهده دارد. سرند شکل پیشرفته‌تر الک بوده و مواد تولیدی در کارخانه شن و ماسه با ورود به دستگاه سرند، دانه بندی می‌شوند.

سرند در طبقات و اندازه‌های مختلفی تولید می‌شود که بسته به ظرفیت خط تولید می‌توانید یک مدل از آن‌ها را سفارش دهید. به طور مثال در سرند چهار طبقه، چهار سینی وجود دارد که با روشن شدن دستگاه، لرزش آغاز شده و دانه‌های کوچک‌تر به طبقات زیرین منتقل می‌شود.

پس از اتمام کار شما چهار دانه بندی مختلف از تولیدی کارخانه خود خواهید داشت. از انواع دیگر سرند ها می‌توان به سرند خشک کن و سرند گریزلی اشاره کرد. سرند برای مواد غذایی بسیار اهمیت داشته و می‌تواند با تفکیک اندازه آن‌ها به بالاترین رفتن سود کمک کند.

به طور مثال در تولیدی زیتون، زیتون‌های بزرگ قیمت بیشتری دارند، در نتیجه اگر با سرند دانه بندی شوند می‌توانید دانه‌های بزرگتر را با بسته بندی جدا و قیمت متفاوتی بفروشید.

کاربرد سرند در صنعت چیست

5. ماسه ساز

همانطور که از نام ماسه سازها پیداست، این دستگاه‌ها وظیفه خرد کردن سنگ‌ها به اندازه‌ای بین 0 تا 6 میلی‌متر را بر عهده دارند. ماسه سازها تنها در کارخانجات تولید شن و ماسه مورد استفاده قرار گرفته و خروجی آن‌ها یکدست و تیز خواهد بود.

رایج‌ترین انواع ماسه سازها، ماسه ساز راک اند راک و خرگوشی است که هر کدام ظرفیت خاص خود را دارند.

6. ماسه شور

از دستگاه ماسه ‌شور با توجه به نامش برای شستشوی ماسه استفاده می‌شود و وظیفه آن جداسازی سنگ‌ریزه و ماسه از آب گل آلود است.
این دستگاه معمولا زیر سرند اول نصب شده و با هدف تفکیک و شستشوی محصول در تاسیسات سنگ شکن و فراوری مواد معدنی و شن و ماسه به کار می‌رود.

استفاده از شن و ماسه تمیز یعنی فاقد خاک و ریزدانه های سست در ساخت ملاط، بتن و آسفالت اهمیت ویژه ای دارد. به این دلیل که اگر شن و ماسه عاری از مواد فوق نباشد مواد ساخته شده از آن نیز از استحکام برخوردار نخواهد بود.

ماسه شور و کاربرد آن در صنعت

سخن پایانی

شما در نوین ماسه ساز می‌توانید انواع تجهیزات و قطعات کارخانه شن و ماسه، بهرینگر Hs، هیدروکن و همچنین قطعات انواع سنگ شکن را با بهترین کیفیت بازار تهیه نمایید. جهت دریافت مشاوره رایگان جهت خرید محصولات با کارشناسان ما در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *