همه چیز در مورد مکمل کراتین

ورزش بدنسازی

ورزشکاران و بدنسازان از مکمل‌هایی مثل کراتین، گلوتامین، آمینو اسید، پروتئین وی و … برای ساخت عضلات و تامین انرژی مورد نیاز بدن خود استفاده می‌کنند. استفاده از این مکمل‌ها برای ورزشکارانی که تمرینات مداوم و سنگین دارند، کمک بسیار بزرگی خواهد بود و منجر به افزایش سطح انرژی بدن می‌گردد. اگر در طول تمزینات ورزشی خود به دنبال تهیه یک مکمل کاربردی باشید، احتمالا با نام کراتین برخورد خواهید کرد. در این مقاله به معرفی مکمل کراتین و نحوه استفاده صحیح از آن خواهیم پرداخت.

کراتین چیست؟

کراتین به صورت طبیعی در بدن ما تولید می‌شود و وظیفه تامین انرژی اندام‌ها را بر عهده دارد. پس از اینکه پروتئین وارد بدن شد، از طریق کلیه و کبد کراتین تولید شده و ماهیچه‌ها این کراتین را به کراتین فسفات تبدیل می‌کنند؛ سپس بدن از کراتین فسفات برای تامین انرژی عضلات و ورزش‌های سنگین استفاده می‌نماید. علاوه بر کراتین تولیدی توسط بدن، در مواد غذایی مانند گوشت قرمز و ماهی هم این ماده ارزشمند وجود دارد و به سلول‌های عضلانی بدن کمک می‌کند تا حالت خود را حفظ کرده و انرژی کافی را بدست آورند.

برای تامین کراتین مورد نیاز بدن، به جای مصرف مواد غذایی متنوع می‌توان از مکمل کراتین در کنار رژیم غذایی عادی استفاده کرد. مکمل کراتین به سه شکل قرص، پودر و مایع تولید می‌شود و دز مشخصی از آن باید در هر روز استفاده شود. این دز با توجه به سن ورزشکار و میزان سختی تمرینات مشخص می‌شود

مزایای استفاده از کراتین

دز مناسب از کراتین هیچ ضرری برای بدن به همراه نخواهد داشت و اگر تحت نظر یک مربی یا پزشک به استفاده از مکمل ادامه دهید، اثرات مثبتی از خود به جای خواهد گذاشت. حدود 95 درصد کراتین موجود در بدن بین عضلات قرار گرفته و 5 درصد آن در مغز جای می‌گیرند. وجود کراتین به عملکرد مغزی کمک خواهد کرد و می‌تواند مانع از ایجاد حس خستگی شود.

کراتین برای بدنسازی

از جمله مهم‌ترین مزایای استفاده از کراتین می‌توان به موراد زیر اشاره کرد:

  • تامین انرژی مورد نیاز عضلات بدن
  • کمک به ریکاوری بدن در حین انجام تمرینات ورزشی
  • تقویت عضلات
  • کاهش قند خون
  • بهبود علائم بیماری پارکینسون
  • کاهش اثرات خستگی
  • افزایش عمکلرد مغز
  • کمک به حجم سازی عضلات

روش صحیح و دز مصرفی مکمل کراتین

برای تمامی افراد نمی‌توان یک دز و یک زمان مصرفی را مشخص کرد اما طبق تحقیقات بهترین زمان مصرف مکمل کراتین، قبل و بعد انجام تمرینات ورزشی است. برای مصرف کراتین پیش از تمرین توصیه می‌شود مقدار مشخصی از آن را با پروتئین و منبع کربوهیدرات مانند آبمیوه ترکیب کرده و یک و نیم ساعت قبل از انجام ورزش میل کنید. پس از به اتمام رسیدن تمرینات دوباره از همین ترکیب مصرف کنید تا اثربخشی بیشتری داشته باشد.

برخی از افراد مصرف قبل و بعد تمرین را زیاده روی می‌دانند و مکمل را محدود به یک نوبت می‌کنند. در این روش مکمل کراتین پس از انجام تمرینات ورزشی و با مقدار 5 گرم مصرف می‌گردد. برخی از مربیان توصیه می‌کنند هر زمان که حس کردید به کراتین نیاز دارید، 5 گرم از آن را مصرف کنید. این روش زیاد توصیه نمی‌شود و حالت اول از روش‌های دیگر ایده‌آل تر است.

تاثیر مکمل کراتین بر بدن

افرادی که از مکمل کراتین استفاده می‌کنند، اثرات مفید آن را پس از دوره استفاده مشاهده خواهند کرد.

  • رشد عضلات: فرقی نمی‌کند فردی سن بالا از مکمل کراتین استفاده کنید یا جوانی که تازه ورزش را آغاز کرده است؛ در هر حالتی این مکمل باعث افزایش رشد عضلات خواهد شد و به حجم عضلات می‌افزاید.
  • افزایش قدرت بدن: انجام تمرینات سخت ورزشی انرژی زیادی طلب می‌کند و در صورتی که ورزشکاران تغذیه خوبی نداشته باشند، در حین انجام این تمرینات دچار مشکل خواهند شد. در این شرایط برای تامین انرژی عضلات و افزایش قدرت بدنی، از مکمل کراتین کمک می‌گیرند تا بتوانند بدون ایجاد ضعف تمرینات خود را ادامه دهند. استفاده از مکمل کراتین پس از تمرین هم علاوه بر تامین انرژی از دست رفته، باعث افزایش حجم عضلات خواهد شد. طبق تحقیقات صورت گرفته انرژی بدن در صورت استفاده از مکمل کراتین، تا 40 درصد افزایش خواهد یافت.
  • بهبود عملکرد مغز : همانطور که اشاره شد کراتین به مغز در موارد زیادی کمک می‌رساند. وجود کراتین در مغز می‌تواند باعث بهبود بیماری آلزایمر، کاهش علائم صرع، کاهش علائم بیماری پارکینسون و … شود.
  • کاهش قند خون: یکی از فوایدی که در مورد مکمل کراتین ذکر شده است، کاهش قند خون است. مکمل کراتین با قند خون بالا مبارزه کرده و خطر ابتلا به دیابت را نیز کاهش می‌دهد.
  • درمان بیماری‌های عصبی: مطالعاتی بر روی تاثیر مکمل کراتین بر روی درمان بیماری‌های عصبی انجام شده است که نتایج آن مثبت بوده است. طبق این تحقیقات در دوره مصرف کراتین، خطر بیماری‌های عصبی را کاهش خواهد داد و علائم آن‌ها را نیز کاهش می‌دهد.
  • مکمل تقویتی برای گیاهخواران: افرادی که تمایلی به خوردن گوشت ندارند، می‌توانند با این مکمل کراتین مورد نیاز بدن و عضلات را تامین کنند.

استفاده از مکمل کراتین برای بدن مفید خواهد بود و مصرف 5 گرم از آن در طول روز، هیچ مشکلی ایجاد نخواهد کرد. به دلیل اثر بخشی بالا و عوارض جانبی کم، می‌توان کراتین را یکی از بهترین مکمل‌های موجود در بازار دانست که برای همه افراد، مخصوصا ورزشکاران تاثیرات مثبتی به همراه دارد. عوارض جانبی مکمل‌ها تنها زمانی خود را نشان می‌دهند که در مصرف آن زیادی روی کنید؛ برای اینکه نتیجه دلخواه خود را دریافت کنید حتما پیش از شروع دوره با یک کارشناس یا پزشک در مورد دز مکمل مشورت کنید. مربیان با توجه به تجربه چند ساله خود، یک برنامه مشخص برای مصرف کراتین به شما ارائه می‌دهند تا هیچ عارضه جانبی خاصی از خود به جای نگذارد. می‌توانید همین حالا با مراجعه به داروخانه انلاین دارو بیار،  مکمل کراتین را بهترین قیمت و با تضمین اصل بودن آن سفارش دهید. با دوستانتان به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *