چی بخورم قدم بلند بشه؟

قد فرزند

رشد بدن انسان تحت تاثیر عوامل مختلفی نظیر ژنتیک، برنامه غذایی، بیماری‌ها و … قرار می‌گیرد و وجود مشکلاتی در بدن می‌تواند روند افزایش قد را با مشکل روبه‌رو سازد. یکی از موضوعاتی که باعث نگرانی افراد در سنین نوجوانی و جوانی می‌شود، کوتاهی قد است. علت کوتاهی قد گاهی اوقات به ژنتیک برمی‌گردد اما مشکلات کلیوی، سو تغذیه، برنامه غذایی ناسالم و … هم از جمله مهم‌ترین عوامل موثر در آن هستند. در این مقاله به معرفی ویتامین‌هایی خواهیم پرداخت که برای رشد قد اهمیت زیادی دارند.

معرفی مکمل‌ها و ویتامین‌های مفید برای رشد قد

رشد صحیح استخوان‌ها و تقویت آن‌ها از جمله مهم‌ترین پیش نیازهای رشد قد است. برای افزایش استحکام استخوان‌ها می‌توان از مکمل‌های غذایی کمک گرفت تا با جبران کمبودهایی غذایی، زمینه رشد بهتر استخوان‌ها را فراهم سازند. عناصر لازم برای رشد بدن از طریق مواد غذایی که وارد بدن می‌شوند، تامین شده و چنانچه رژیم غذایی سالم و کاملی نداشته باشیم، ممکن است کمبودهایی در بدن بوجود آید. برای جبران این کمبودهای تغذیه‌ای دو راه پیش روی شماست، یا برنامه غذایی کامل و سالمی را تهیه و اجرایی سازید و یا از مکمل‌های مختلف موجود در بازار استفاده نمایید. مهم‌ترین مکمل‌ها برای افزایش قد عبارتند از:

کلسیم

مهم‌ترین ماده معدنی برای رشد استخوان‌ها کلسیم است. کلسیم در تمام دوره‌های زندگی اهمیت زیادی دارد و حتی با اتمام سن رشد و قد کشیدن، برای استحکام استخوان‌ها باید مقدار مناسب کلسیم وارد بدن شما شود. از جمله منابع طبیعی این ماده معدنی می‌توان به شیر، پنیر، ماست، تخم مرغ، گیاهان برگ سبز، ماهی و … اشاره کرد. مصرف بیش از حد برخی مواد می‌تواند جذب کلسیم را دچار مشکل کند؛ به طور مثال نوشیدنی‌هایی که در ترکیب خود کربوهیدرات دارند، می‌توانند مانع از جذب صحیح این ماده معدنی شوند.

فسفر

فسفر و کلسیم دو عنصر مهم در ساخت استخوان‌ها هستند و بخش زیادی از استخوان‌ها توسط آن‌ها شکل می‌گیرد. مواد غذایی مانند ماهی، مرغ، حبوبات، تخم مرغ و … منبع اصلی فسفر بوده و باید اطمینان حاصل کنید که به طور منظم از آن‌ها استفاده می‌کنید. مقدار مناسب فسفر و کلسیم در بدن، مانع از کوتاهی قد خواهد شد.

ویتامین D

برای جذب بهتر کلسیم توسط بدن، لازم است مقدار مناسبی ویتامین D در اختیار آن قرار گیرد. با مصرف ویتامین D از کوتاهی قد خود جلوگیری خواهید کرد و از سمت دیگر با توجه به افزایش جذب ماده معدنی کلسیم، استخوان‌های قدی شما رشد خواهند کرد.

منیزیم

هورمون کلسیتونین توسط غده تیروئید ترشح شده و وظیفه تنظیم میزان کلسیم موجود در خون را برعهده دارد. منیزیم غده تیروئید را به ترشح این هورمون تشویق کرده و مقدار مناسب آن به تنظیم صحیح میزان کلسیم بدن و فعالیت صحیح سلول‌های استخوانی کمک می‌کند. استفاده از مکمل‌های حاوی منیزیم می‌تواند به رشد قدی فرد منجر شود زیرا قرار گرفتن کلسیم و منیزیم در کنار هم با افزایش قد همراه خواهد بود.

روی

ماده معدنی روی مانند منیزیم، نقش مهمی در تحریک غده تیروئید برای ترشح کلسیتونین ایفا کرده و باعث افزایش تولید ویتامین D در بدن می‌گردد که نتیجه آن افزایش قد است. علاوه بر آن ماده معدنی روی با تحریک هورمون رشد و تقویت استخوان‌ها زمینه افزایش بیشتر قد را فراهم می‌سازد و کمبود آن مشکلات جدی کوتاهی قد را در پی خواهد داشت.

ویتامین B1 و B2

از جمله ویتامین‌های مهم برای عمکلرد صحیح بخش های مختلف بدن، ویتامین‌های خانواده B است که دو ویتامین B1 و B2 نقش قابل توجهی در رشد قدی استخوان‌ها ایفا می‌کنند. معمولا ویتامین های سری B در مولتی ویتامین ها وجود دارد.

ویتامین C

یکی دیگر از ویتامین‌های ضروری برای رشد بدن، ویتامین C است که به طور طبیعی در میوه‌هایی مانند انبه، مرکبات، سیب، موز و سبزیجات وجود دارد. به طور کلی ویتامین C نقش مهمی در رشد و استحکام استخوان‌ها، رشد تاندون‌ها و … داشته و حتما باید در برنامه غذایی میزان مناسبی از آن لحاظ شود. چنانچه در طول روز میوه‌های حاوی ویتامین C مصرف نمی‌کنید، می‌توانید از مکمل‌های موجود در بازار کمک بگیرید تا کمبودهای بدن جبران شود.

آرژنین

معمولا آرژنین چیزی نیست که لازم باشد برای آن مکمل غذایی مصرف کنید زیرا به صورت طبیعی در برنامه غذایی وجود دارد اما چنانچه برنامه غذایی سالمی را دنبال نمی‌کنید، بهتر است استفاده از مکمل آرژنین را جدی بگیرید. این ماده یک اسید آمینه ضروری برای رشد بدن است که با تحریک هورمون رشد، باعث افزایش رشد استخوان‌ها و در نتیجه رشد قدی فرد می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *