انواع جواهرات فیروزه ای

فیروزه همیشه یکی از زیباترین و مرموزترین سنگ‌ها به حساب آمده که خواص جادویی آن در کنار شکل ظاهری، باعث استفاده از سنگ فیروزه در جواهرات مختلف شده است. از سنگ فیروزه برای تزئین انواع جواهرات کمک گرفته و تکه‌های کوچکتر آن را برای استفاده در تزئین وسایلی مانند گلدان یا تابلو به کار می‌برند.

تاریخچه سنگ فیروزه

در دنیای باستان، این سنگ زیبا بدون شک نمادی از خوشبختی و سعادت به حساب می‌آمد. در گذشته این سنگ را در سپر شوالیه‌ها قرار داده و حتی از آن‌ها در تاج فرمانروایان خود استفاده می‌کردند. اولین فرهنگی که توجه زیادی به سنگ فیروزه نشان داد، مصر باستان بود. پادشاه وقت مصر باستان فیروزه‌های استخراج شده از دل معدن را برای استفاده در جواهرات اشرافیان به کار می‌برد. این سنگ به مرور زمان جایگاه خاصی در کشورهایی نظیر ایران و چین هم پیدا کرد و بومیان امریکایی هم علاقه زیادی به استفاده از سنگ فیروزه نشان دادند زیرا خواص خاص آن توجه همه را جلب می‌کرد.
در هر فرهنگ، افسانه خاصی برای سنگ فیروزه شنیده می‌شد. به طور مثال بومیان امریکایی این سنگ را نشانه‌ای از جانب بهشت دانسته و از آن برای درمان انواع بیماری‌ها استفاده می‌کردند. ایرانیان باستان عقیده زیادی به قدرت محافظت سنگ فیروزه داشتند و همیشه سعی می‌‌کردند برای جلوگیری از اتفاقات بد، یک سنگ با خود به همراه داشته باشند.

انواع جواهرات فیروزه

همانطور که اشاره شد سنگ فیروزه دارای خواص معنوی و درمانی متعددی است که مجموع این خواص سبب شده آن را در تزئین همه جواهرات مورد استفاده قرار دهند. سنگ فیروزه در تزئین همه جواهرات به کار می‌رود و محدودیتی خاصی ندارد. محبوب‌ترین جواهرات تزئین شده با سنگ فیروزه عبارتند از:
انگشتر فیروزه
گردنبند فیروزه
دستبند فیروزه
ست فیروزه
هر کدام از این جواهرات دارای انواع و طرح‌های مختلفی است که خریدار بسته به نظر خود، بهترین مورد را خریداری خواهد کرد. به طور مثال انگشتر فیروزه با یک نگین، دو نگین یا حتی پنج نگین به بازار عرضه می‌شود تا پاسخگوی سلیقه همه افراد باشد. خرید ست فیروزه هم محبوبیت زیادی بین بانوان دارد زیرا رنگ سنگ فیروزه به شکلی است که می‌توان به راحتی آن را با همه استایل‌ها ست کرد؛ علاوه بر آن جلوه بسیار خاصی هم به ظاهر فرد هدیه می‌دهد.
در ساخت انواع جواهرات فیروزه از دو نوع سنگ فیروزه شجری و سنگ فیروزه عجمی استفاده می‌کنند. سنگ فیروزه عجمی به صورت یکدست آبی بوده و سنگ فیروزه شجری دارای رگه‌های تیره و طلایی رنگی است که به جذابیت سنگ فیروزه می‌افزاید. اگر سنگ فیروزه یکدست آبی را ترجیح می‌دهید، می‌توانید با پرداخت هزینه بیشتر جواهرات فیروزه تزئین شده با سنگ فیروزه عجمی را خریداری نمایید.
از آنجایی که سنگ فیروزه دارای سختی بالایی نیست، در هنگام استفاده از جواهرات فیروزه دقت کنید که مواد شیمیایی یا شوینده با سنگ فیروزه برخورد نداشته باشند. قرار دادن طولانی مدت سنگ فیروزه در برابر نور خورشید هم سبب تغییر رنگ آن خواهد شد.

چرا از سنگ فیروزه برای تزئین جواهرات استفاده می‌کنند؟

سنگ فیروزه خواص بیشماری دارد که مجموع این خواص سبب محبوبیت بالای آن شده است. سنگ فیروزه خواص درمانی و معنوی دارد که هر فرد در صورت استفاده از آن، متوجه این خواص خواهد شد.
• سنگ فیروزه می‌تواند با دور کردن انرژی‌های منفی و جذب افکار مثبت، حس آرامش زیادی را به فرد تزریق کند.
• سنگ فیروزه باعث بهبود علائم بیماری‌ها و ناراحتی‌های روحی خواهد شد؛ در نتیجه افرادی که دچار افسردگی هستند با همراه داشتن سنگ فیروزه، حس بهتری پیدا می‌کنند.
• باعث افزایش اعتماد بنفس خواهد شد. اگر جز آن دسته از افرادی هستید که برای صحبت کردن در جلسات دچار استرس می‌شوید، سنگ فیروزه به همراه داشته باشید تا این استرس کاهش پیدا کند.
• سنگ فیروزه خواص درمانی نظیر تسکین درد گلو، چشم، کبد و دل دارد.
• برای تقویت چاکراهای بدن تنها کافیست یک سنگ فیروزه در نزدیکی گلوی خود قرار دهید تا تاثیر شگفت انگیز آن را مشاهده کنید.
• به گردش خون بهتر کمک می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *