استفاده از آسفالت در راه سازی

آسفالت کردن راه

قدمت جاده‌ها به ۲۲۰۰ سال قبل از میلاد بر می‌گردد که در میان رودان جاده‌هایی سنگ فرش ساخته شد تا مردم و چارپایان بتوانند توسط این جاده‌ها بین نقاط مختلف جابجا شوند. پس از آن جاده‌ها تغییرات مختلفی را تجربه کردند و امروز از آسفالت برای هموار سازی جاده‌ها کمک می‌گیرند. آسفالت از مخلوط شن و ماسه و قیر در کارخانه آسفالت تولید شده و سپس از آن در راه‌سازی استفاده می‌کنند. شن و ماسه بکار گرفته در اسفالت پس از استخراج از معادن در کارگاه‌های مخصوص شن و ماسه توسط دستگاه‌هایی مانند فیدر، سنگ شکن فکی، دستگاه سرند، هیدروکن، ماسه شور، خشک کن، و سایر قطعات سنگ شکن. تولید می‌شوند.

مراحل انجام راه‌سازی

  جهت به نتیجه رسیدن یک پروژه راه‌سازی باید مراحل زیر به ترتیب انجام شود.

  1. تهیه نقشه توپوگرافی: اولین قدم در راه‌سازی جاده‌ها تهیه یک نقشه توپوگرافی است که در آن مختصات دقیق زمین مورد استفاده برای جاده درج شده است. در این نقشه نوع زمین مانند کوهستانی یا دشتی باید در کنار منحنی های میزان ذکر شود.
  2. مشخص کردن ویژگی‌های جاده و سرعت طرح:  در قدم دوم باید تعداد خطوط عبور و مرور جاده را در کنار شیب دقیق جاده تعیین کنید. هم‌چنین در این مرحله باید سرعت طرح هم مشخص شود.
  3. پرگار زنی: سومین مرحله راه‌سازی، پرگاز زنی است که شعاع آن با توجه به مقادیر درج شده در مراحل قبلی و شیب جاده محاسبه می‌شود. پس از تعیین شعاع، دایره‌های با همین اندازه از ابتدا تا انتهای جاده کشیده خواهد شد.
  4. تعیین خطول شکسته اولیه و انتخاب خط شکسته بهینه: در این مرحله باید خطوط شکسته اولیه، قوس‌های قائم و انحناها را ترسیم کنید و سپس با استفاده از کمترین طول مسیر و کمترین تعداد شکستگی، خط شکسته بهینه را انتخاب نمایید.
  5. ترسیم پروفیل طولی و خط پروژه: در مرحله پنجم باید دو معیار پروفیل طولی و خط پروژه را مشخص کنید. پروفیل طولی خط طولی جاده را نشان داده و برای نمایش پستی و بلند‌های زمین بکار می‌رود. پس از تعیین شدن پروفیل طولی، با کمک این اطلاعات و حداکثر طول شیب،ش باید خط پروژه تعیین شود.
  6. روسازی: مرحله روسازی جهت افزایش مقاومت زمین در برابر فشار ماشین‌ها صورت می‌گیرد و به طور کلی شامل زیر اساس، اساس و آسفالت خواهد بود که مقدار هر کدام با توجه به محاسبات مهندسین مشخص خواهد شد. روسازی بر روی خاک فشرده شده زمین ‌گیرد.
  7. طراحی نقاط عرضی: با استفاده از اطلاعات بدست آمده از پروفیل طولی و ارتفاع نقاط چپ و راست و میانی مسیر از روی پلان، طراحی نقاط عرضی انجام می‌‌گردد.
  8. تعیین مقدار خاک‌برداری و خاک‌ریزی: در نقاطی که از سطح زمین بالاتر بوده باید مقدار خاک‌برداری و در نقاط پایین تر از سطح زمین، خاک‌ریزی محاسبه شود.
  9. تهیه جدول عملیات خاکی: با توجه به داده‌های موجود در مرحله قبل، یک جدول عملیات خاکی تهیه می‌شود.
  10. ترسیم منحنی بروکنر: پس از تهیه جدول عملیات خاکی، باید منحنی بروکنر با توجه به این داده‌ها و فواصل از مبدا ترسیم شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *